Kleurnuances en indirecte uniformiteit versterken ensemble.

Een project van META, A DVVT, NOA en OFFICE samen met PROJECT²/Bermaso

Siska Claessens
siska@meta.be

Kleurnuances en indirecte uniformiteit versterken ensemble.

Een project van META, A DVVT, NOA en OFFICE samen met PROJECT²/Bermaso

Ontworpen door META, A DVVT, NOA en OFFICE en in opdracht van PROJECT² en Bermaso etaleren de architectenteams een bouwblok met een indirecte, maar herkenbare uniformiteit zonder de eigen sterke identiteit te veronachtzamen. KAAI37 is het eerste door Pixii gecertifieerde passief groepswoningproject.

META architectuurbureau, architecten de vylder vinck taillieu, noAarchitecten en OFFICE Kersten Geers David Van Severen ontwierpen elk een gebouw van het bouwblok KAAI37 in de Cadixwijk op ‘t Eilandje in Antwerpen. Samen met PROJECT² wonnen de 4 bureaus de ontwerpwedstrijd die AG Vespa uitschreef voor het zuidelijk woningbouwblok.

Het zuidelijk complex bestaat uit 4 gebouwen met een totale bovengrondse oppervlakte van 8.500 m² en verzamelt 72 appartementen en duplexappartementen, 5 woningen en 4 commerciële ruimtes rond een binnengebied.

POLO Architects, PULS architecten, Vermeiren - De Coster Architecten & cuypers & Q architecten tekenden voor de noordelijke helft telkens een deel uit. Een gedeelde binnentuin, vormt het groene hart van het bouwblok.

Kleurnuances en minerale materialen tonen hecht geheel
De context, de positie en de zichtbaarheid van het ensemble vragen om een specifieke benadering qua materialiteit van de gevel. Het onderliggende grid, op maat van de pakhuizen in de wijk, zorgt voor een indirecte uniformiteit. De keuze voor minerale materialen met subtiele kleurnuances versterkt het idee van het ensemble. Zo zijn zowel het toegepaste prefabbeton, de geglazuurde betegeling als de glazen gevelbekleding in groentinten uitgewerkt. Zelfs het gevelmetselwerk werd groen gevoegd.

Gecertifieerd passief groepswoningproject
KAAI37 is als eerste passief groepswoningproject gecertifieerd door Pixii (vroeger het Passiefhuis-Platform). De ontwerpers lieten zich daarvoor bijstaan door Boydens. Daarbij wordt niet enkel op de energievraag van het gebouw, maar ook op de verhouding tussen de energievraag en het energieaanbod van hernieuwbare energieën gelet. Dit gebeurt zowel op het niveau van de individuele woning als op gebouw- en wijkniveau.

Groen collectief en privé binnengebied
Bijzondere aandacht gaat naar de integratie van terrassen en balkons. De gebouwen zijn aan de buitenkant voornaam en statisch. De binnenkant zet in op een leefbaar binnengebied met veel groen en een zorgvuldige verdeling van private en collectieve buitenruimtes.

Doorgedreven samenwerking
De 4 bureaus werken voor dit project op een intensieve manier samen: enkele gemeenschappelijke principes worden gehonoreerd, zoals de gevelafwerking met geglazuurde of spiegelende materialen en afspraken rond het gevelgrid. Bovendien beslist het team in overleg met de ontwerpers van het noordelijk bouwblok om het volledige binnengebied door West 8 te laten ontwerpen.

Snel veranderende havenwijk
Met zijn rechthoekig stratenpatroon en bijzondere locatie op het schiereiland, is de voormalige havenwijk een unieke plaats in het Antwerpse stadsweefsel. Met KAAI37 wordt het historisch gegroeide bouwblokkenpatroon van het Eilandje vervolledigd en het stratenpatroon tot aan de dokranden doorgetrokken. Ook de openbare ruimte wordt volledig vernieuwd.

META kiest voor passiefbouw met exoskelet
Een primeur
META maakt voor zijn gebouw gebruik van een betonnen buitenstructuur of exoskelet. De afgewerkte gevel bestaat uit grijsgroene, prefabbetonnen gevelkaders die de dragende structuur van het gebouw vormen. De specifieke profilering van deze kaders maakt het mogelijk de vloerplaten op thermisch onderbroken wijze te plaatsen.

“Voor ons gebouw maken we gebruik van een betonnen exoskelet. Deze bouwmethode
zorgt niet enkel voor een maximale flexibiliteit, maar is bovendien bijzonder snel en efficiënt in uitvoering. Een doorgedreven versie van het ruwbouw is afbouw-principe van META.”
[ META architectuurbureau ]

Deze bouwmethode zorgt niet enkel voor een maximale flexibiliteit voor de indeling van de binnenruimte, maar blijkt bovendien bijzonder snel en efficiënt in uitvoering. Een doorgedreven versie van het ‘ruwbouw is afbouw’-principe, een belangrijke stelregel voor META.

META zorgt voor een primeur door het halen van de passiefstandaard met een exoskelet.

META ontwerpt naast 1 gebouw ook de ondergrondse parkeergarage en verzorgt de werfcoördinatie van het geheel.

Recente persberichten